29 Şubat 2012 Çarşamba

Dublörün Dilemması





Hakan Günday'ın Az'ından sonra okuduğum en kaçık roman: Dublörün Dilemması.
Murat Menteş'in.

O kadar çok söylenecek şey var ki...

Başta "Ne oluyor, anlamıyorum." diyebilirsiniz ama birazcık müsade ederseniz zaten sizi çekip alacaktır.
Trajikomik kahramanlar, ters köşe hayatlar, hayatın ihtimalleriyle çarpışacak ayrıntılar...
Edebi sanatların boy ölçüştüğü, aynı zamanda ansiklopedi değerinde bir genel kültür aktarımı.
Engin hayal gücünün gerçek dünyayla dansı.
Bol kelime oyunları da cabası.
Dili...

Çağdaş Türk Edebiyatının ilerleme kat ettiğinin göstergesi bir roman.
Klasih hikaye anlatımından üst bir seviyeye geçilmiş.
İşçilik ağır. Üzerinde düşünülmüş.
(sadece İbrahim Kurban kısmında bölüm başlarında Chuck Palahniuk benzeri bir durum var.

Kitap, Murat Menteş'in ilk okuduğum kitabı.
Bundan önce çıkan "Korkma Ben Varım"ın da güzel olduğu söyleniyor.

Kitapta altını çizdiğim, not aldığım çok cümle var.
Resmen Murat Menteş'in aforizmalar kitabı olmuş.
 Gabriel Garcia Marquez'in üslubuna benzettim.
Türk edebiyatından da Saatleri Ayarlama Enstitüsü gibi.
Bazılarınca da Tarantino filmi gibi.
Pulp Fiction anlatımında, biraz da Fight Club havası var, diyenler var.

Karakterlerin ismi de cümle mühendisinin kaleminden çıkmış:
Umur Samaz. Hatta Umur-Su Samaz çifti.
Nuh Tufan.
İbrahim Kurban
Ferruh Ferman.
Dilara Dilemma.
Rıza-Roza Silahlıpoda kardeşler.
Pembe Pepe.
Taliha teyze ve oğlu Talih.
vs...

Kitap çok yeni değil aslında.
"Neden daha önce okumamışım?" diye düşündüm.


Ve "altı çizilesi"ler;
"... aşk, insanın şahsiyetini pekiştirir. Çünkü hayatın manası, aşk bohçasında gelen bir hediyedir. Mevcudiyetinin hakkını vermek, hiç değilse mazeretini bulmak isteyen yalnızca aşka müracaat edebilir..."

"Hatalarını kategorize edebilirsin fakat standardize edemezsin."

"Whitcomb Judson, fermuarın mucidi. 21 Eylül 1922'de öldüğünde, 
Chicago'da bütün fermuarlar yarıya indirilmiş."

"Kimsesizlik, kimsenin tekelinde değildir: Kainat ve tarihin bekleme salonunda biraz soluklanıyoruz, çoğunlukla da adımız anonslanmadan kainata ve tarihe gömülüyoruz..."

"Yaptığınızı, bir dubalanın bunu sizden beklediğini düşündüğünüz için yapıyorsanız, onun sizden bunları beklemesi de, sizin onun bunları beklediğini umduğunuzu sanmasından ileri geliyorsa, herkes istemediği bir şeyi yapıyor demektir. O zaman ortaya hakikaten budalaca bir durum çıkar."

"İnsan öldüğünde, uzunca bir süre için ölür. 
Leon Bloy "


"'İlk an'  ne kadar kalıcıysa, masumiyet de o kadar kalıcıdır."

"- Hayatının geri kalanını birisiyle geçirmek istediğini anladığın zaman, hayatının geri kalanının bir an önce başlamasını dilersin.
> Biliyor musun Hobbit? [Bana "Hobbit" der.]
- Neyi?
> Yanılgılarımızın çoğu, düşüneceğimiz yerde duygulanmak ve duygulanacağımız yerde düşünmekten doğar. ve Yanağımı öpüyor. 
-Bir gözlük almalısın Geronimo. [Geronimo:Hacer Ceren'in lakabı.]
> Neden?
- Her defasında dudaklarımı ıskalıyorsun. "

"Tüm insanlığa kahve ısmarlamak... 
Aklımdan geçen bu.
Mansur Mervan "

"Aziz kardeşlerim! Allah'ın razı olduğu kişiye tufan bile bir sığınaktır... İlahi emirle yükselen sular göğün çizgisiyle birleşse bile müminler korkudan emin, o gemide sıcak rüyalar içinde uyurlar... Tufanın kabaran dalgaları Cehennem alevlerinin yeryüzündeji sudan izdüşümleridir... İnsanlar için her çağda bir Nuh'un gemisi vardır... Her an tabiatın içinde ve uzayın derinliklerinde, mikro ve makro alemlerde nice tufanlar cerayan etmekte, olup bitmekte, fakat insanoğlu bunu değerlendirmeye bir türlü yanaşamamakta..."
"Bir sözün doğruluğu ile inandırıcılığı arasında hiçbir bağlantı yoktur. 
Şeyh Rıdvan el-İcazi "


"Ve hepimiz biliyoruz: Dostlarımız, biz caddenin kenarında alevler içinde yanarken, karşıya geçip üstümüze işemeye üşenen kimselerdir."

"- İyi de, bu gezegende bir tek Rıza Silahlıpoda var, o da sanatını piyanoyla icra eden bir halk ozanı?"
"> Düne kadar ben de öyle sanıyordum fakat demek ki ikinci bir Rıza Silahlıpoda varmış. Daha bir silahlı, daha bir poda yani."



"Cep telefonu şirketinin, sözümona dışarıda çalışan işçilerin yerine bilmek isteyen patronlara yönelik "nerede bu herifler" diye bir hizmeti var."

"Hedefe ulaşan, her şeyi ıskalamıştır! Çok paraya sahip olanların o acayip huzursuzlukları bundan. Ve tabii mangır tomarları, insan yoksulluğunun belalarından korumazN nefret emer, suçluluk duygusu salgılarsınız."

"Bazen yalnızca imkânsız gerçekleşir."

"... bu sorular beynimin fosforunu tüketiyordu."

"Kızın biri cesurca bir şaka yapıp Nuh´un pişmaniye topağı gibi bembeyaz saçlarına hafifçe vurmuştu. Nuh anında arkaya dönüp hırçın bir ifadeyle kızın gözlerine bakınca, kız pişmaniye gibi dağılıp eriyerek "Pardon, kendimi tutmalıydım," dedi. 
Nuh unutulmaz bir karşılık verdi: "Bence baban kendini tutmalıydı!" "


Hatta kitabın filmini çekme düşüncesi varmış. Yönetmenlik için Durul-Yağmur taylan kardeşlerle, başrol için de Cem Yılmaz ile görüşülmekteymiş. Öyle okudum yani.
Düşündüm de, iyi olur ama kitabın tadını korumasını isterim.
  
Ve...
Bir kitabın sizi alıp götürmesine, yeri gelip güldürmesine yeri gelip şaşırtmasına ve daha fazla duygular yaşatmasına izin veriyorsanız, bu kitabı mutlaka okuyun derin.
Tabi, her zaman dediğim gibi, beklentisiz okuyun ki...
:)


11 yorum:

  1. guzel bı kıtapmıs :) okunulası:)
    ımkansız olur sozu harıkaymıs bazen olur yanı kımbılırkı :) mimledim seni bu arada sevgıler:)

    YanıtlaSil
  2. yorumunla kitap beni kendine çekti :)
    merak ettim doğrusu

    YanıtlaSil
  3. murat menteşin yazdıgın iki kitabı da kitap yurdu favorilerim arasında alınmayı ve okunmayı bekliyor.
    okuyup ta böyle güzel yorumlar yazan sen ve senin gibi blogçuları hem takdir ediyor hem de hayran hayran okuyorum.
    bu yorumda hem okuması zevkli hem de eğlenceliydi.
    eline sağlık diyor ve devam postlarını bekliyoruz cnaım.
    Not:en cok baban kendini tutmalıydı ya güldüm:))

    YanıtlaSil
  4. biricit'im,
    çok doğru, imkansız diye bir şey yok aslında. Özellikle benim için :)

    YanıtlaSil
  5. biricit, ahh unuttum,
    teşekkürler mimin için yazmaya çalışacağım tatlım. Düşündüğün, hatırladığın için çok sağ ol. ;)

    YanıtlaSil
  6. greta, okumanı öneririm. Meraklandırmışım ama inşallah okuduğunda boşa çıkmaz :) mahcup olurum.

    YanıtlaSil
  7. bluestyle, canım daha fazla bekletme al, oku. En azından birini al. Evet daha onun gibi neler var kitapta. Mizah da baskın yani. okuduğun zaman senin yorumunu da okumak isterim.
    Teşekkürler, sizin gibi arkadaşlarım takip ettikçe hep yazarım inş.

    YanıtlaSil
  8. Firari'm, iyi ki tanıttın, çağdaş yazarlardan hangisini tercih edeceğime karar veremezken rehber gibi oldu benim için bu yazı :) bu arada yapraklı ayracına bayılıyorum söylemeden geçmem :) sevgiler :)

    YanıtlaSil
  9. Maya'm, ne mutlu bana yardımım dokunduysa. Teşekkürler ayrıca, kendim yaptım, kendi çapımda bir yaprak iste. Sevindim beğenmene ;)

    YanıtlaSil
  10. Harika bir kitaptı :) Bende senin gibi bir çok yerin altını çizdim,not ettim. Korma ben varımı da okumanı tavsiye ederim.O da çok iyi,sürükleyiciydi.

    YanıtlaSil
  11. Kirazlı Sakız, merak ediyordum zaten sen de böyle deyince okuma isteğim katlandı. İnşallah bulursam okuyacağım :)

    YanıtlaSil

Her fikir değerlidir.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...